Fons Rademakers
HERINNERINGEN AAN FONS RADEMAKERS( 1920-2007)
Woensdag avond overleed de Nederlandse filmregisseur Fons Rademakers in een ziekenhuis in Frankrijk. Een persoonlijke herinnering aan deze Nederlandse filmpionier van internationale allure.
Het is 1987, het jaar dat Fons Rademakers de Oscar voor Beste Buitenlandse film zal winnen met De Aanslag. Ik zat nog op de Academie voor de Journalistiek in Tilburg en zocht hem op voor een interview aan zijn grachtenhuis in Amsterdam. Het is Zaterdagmorgen, via een lift sta ik opeens in de keuken en wordt verwelkomd door een hartelijke Fons Rademakers. Zijn vrouw Lily, slaapt nog boven.Hij maakt koffie en zegt dat hij ongeveer anderhalf uur de tijd heeft. Ruim drie uur later zijn we nog druk aan het praten, en als hij even later weg loopt om wat koffie bij te halen, hoor ik hem boven naar zijn vrouw roepen: Lilly,kom toch beneden, het is zo gezellig!
Waar het interview over ging weet ik niet meer precies. Ik herinner me nog dat hij Amerikaanse acteurs zo goed vindt, gek is op de grote toneelschrijvers als Tsjechov, Arthur Miller, Tenessee Williams en Eugene O’Neill, en ook dol is op Monique van de Ven. Ook vertelt hij dat toen hij net begon als filmmaker een bekende naam nodig had om zijn film te begeleiden, hij schreef aan Ingmar Bergman,die toestemde. Vlak voor de draaiperiode meldde Bergman zich keurig af met een brief waarin stond dat hij ziek was, zo kon Rademakers zelf aan de slag.
Fons Rademakers was een erge warme, royale man, die dol was op verhalen vertellen en dat ook heel goed kon, zowel in woord als in beeld. Hij maakte vaak bewerkte boekverfilmingen als Dorp aan de Rivier( Anton Koolen),Max Havelaar (Multatuli), Als Twee Druppels water ( W.F.Hermans) en De Aanslag (Harry Mulisch). De Nederlandse film wereld is een expressieve verhalenverteller, een levensgenieter en erg aimabel mens armer geworden!
Jaap Mees