Recensies / Cate Blanchett grandioos in Blue Jasmine

Cate Blanchett grandioos in Blue Jasmine

Woody Allen (1935) is een fenomeen. Sinds 1977 maakte hij elk jaar minstens een nieuwe film, wat geen enkele andere cineast hem nadoet. BLUE JASMINE is een groot succes, zowel bij het publiek als bij de kritiek. In Engeland is hij de meest succesvolle Woody Allen ooit. Met name door het sublieme acteren van Cate Blanchett en het messcherpe scenario. Blue JASMINE is te vergelijken met zijn beste werken als MANHATTAN, ANNIE HALL, ZELIG. Grote stadsdrama’s die op een humoristische wijze inzicht geven in de human condition. Zijn laatste films werden in Rome en Parijs gemaakt. Nu draaide de bebrilde New Yorker BLUE JASMINE weer in Amerika, hij grijpt terug op meer serieuze films als INTERIORS en HANNAH AND HER SISTERS.

Jasmine, (Cate Blanchett) een knappe, rijke en neurotische vrouw uit de high society van New York raakt alles kwijt. Haar man, haar luxe huizen en al haar eigendommen. Zij is net gescheiden van haar ogenschijnlijk succesvolle man ( Alec Baldwin). Deze nogal gladde zakenman, blijkt echter een notoire oplichter en rokkenjager te zijn. Totaal berooid op enkele designkoffers na, belandt Jasmine bij haar zus Ginger (Sally Hawkins) in San Francisco. In alles is Ginger de tegenpool van Jasmine. Zij woont in een klein huis, werkt in een kruidenierswinkel en heeft een stoere maar niet al te slimme vriend. Jasmine, die haar leven nog nooit heeft gewerkt, volgt een computercursus en vindt een baan als tandartsassistente. Zij is daar snel weer weg als de tandarts zich aan haar opdringt. Op een feestje komt Jasmine een knappe succesvolle man tegen en lijkt zij haar leven weer op de rails te krijgen.

Jasmine is feitelijk gezien een verwend kreng. Zij toont weinig medeleven voor haar zus en kijkt neer op haar vrienden, die zij losers noemt. De primadonna spoelt de ene kalmerende pil na de andere weg met een stevige slok sterke drank. Toch leef je als kijker met haar mee omdat ze aandoenlijk is in haar kwetsbaarheid. Beurtelings is ze arrogant, dan weer overgevoelig, snobistisch, charmant of totaal van de kaart. Een emotionele achtbaan. Cate Blanchett is de gedoodverfde winnaar van de Oscar voor beste actrice in 2014.

Naast het grandioze acteren van Blanchett komen ook de andere rollen goed uit de verf. Sally Hawkins, bekend van HAPPY GO LUCKY, houdt haar spel mooi natuurlijk. Ook Andrew Dice Clay als de ruwe bolster blanke pit vriend van Ginger is overtuigend.

Het scenario van Woody Allen is met veel vaart geschreven. Op virtuoze wijze slaagt hij erin herkenbare relatieproblemen met behulp van zwarte humor te ontleden. Een staaltje van deze Allaniaanse humor: Ginger ruziet hevig met haar vriend. Jasmin komt binnen en vraagt of ze niet kunnen ophouden, want ‘haar zenuwpil is nog niet ingezonken’. Met BLUE JASMINE laat Allen zien dat leeftijd geen rol speelt bij het maken van een uiterst vitale film.

• Regie: Woody Allen
  • Cast: Cate Blanchett, Alec Baldwin, Sally Hawkins.
  • Duur: 98 minuten.